Helpline

NANE segélyvonal

Nők és gyerekek elleni erőszak áldozatainak és segítőiknek

+36 80 505 101

 

Hétfő, kedd, csütörtök és péntek 18-22 óra és szerda 12-14 óra között

Biztonság az életemben

A gyakorlat célja

Beszélgetés arról, hogyan van jelen az emberek életében a biztonság, annak felismerése, hogy a lányok és a fiúk életében másképp van jelen az erőszak, ami miatt a biztonságról is másképpen gondolkodnak

Ajánlott célcsoport

  • 14+ korosztály, lányok és fiúk

Időtartam

  • 40 perc

Eszközök, igények

  • flipchart papírok
  • filcek

A facilitátorok kérjék meg a résztvevőket, hogy rendeződjenek kis csoportokba az azonos nemű résztvevőkkel (a fiúk, fiúkkal, a lányok lányokkal legyenek egy csoportban). Egy csoport maximum 4 főből álljon. 

Kérjék meg a csoportokat, hogy gyűjtsék össze, hogy miket tesznek és tehetnek meg az emberek annak érdekében, hogy ne érje őket erőszak és biztonságban legyenek.
Adjanak a csoportoknak 20 percet, hogy felírják az ötleteiket egy-egy flipchart papírra.   

Mikor ezzel kész vannak, kérjék meg a csoportokat, hogy jöjjenek vissza a nagycsoportba és mutassák be a dolgokat, amiket összegyűjtöttek. A facilitátorok rakják le a flipchart papírokat egymás mellé a földre.

Ezután a facilitátorok és a résztvevők beszéljék meg közösen a feladatot.
A következő kérdések mentén érdemes beszélgetni a feladatról:

Különbözik  a lány és a fiú csoportok listája? Ha igen, miért?
Szerintetek a társadalom szerepet játszhat ebben?
Szerintetek a szocializáció szerepet játszhat ebben?
Szerintetek ezek a listák jól bemutatják azt, hogy milyen veszélyeknek vannak kitéve a lányok és milyen veszélyeknek vannak kitéve a fiúk, a mindennapokban? Ha igen, miért? Ha nem, miért?
Szerintetek elég információt kapunk az erőszakról és arról, hogy, hogy lehetünk biztonságban, hogy ne érjen minket erőszak? Ha kapunk, honnan jönnek ezek az információk? Szerintetek a fiatalok komolyan veszik ezeket az információkat?

Érdemes a feladat előtt megnézni, hogy az erőszaknak milyen fajtái vannak és ezeknek mi a definíciójuk. Így, ha a feladat során kimaradnak biztonsági tippek egyes erőszak típusokra nézve, akkor ki lehet velük egészíteni a listákat a közös beszélgetés során.

Emellett a facilitátoroknak azt is érdemes megnézni, hogy hova fordulhatnak az áldozatok, ha erőszak éri őket, hogy a feladat végén információt tudjanak adni erről a csoportnak. 

A gyakorlat során megjelenhetnek áldozathibáztató attitűdök. A résztvevők többsége úgy érezheti, hogy biztonságban van és ezt a biztonságérzetet azzal lehet fenntartani, ha úgy gondolják, az erőszak okkal történik másokkal. Ha megjelennek ilyen hangok, fontos kiemelni, hogy az erőszakért csakis az a felelős, aki elköveti azt, és az erőszakot nem lehet semmilyen viselkedéssel kiprovokálni.

1447 Budapest, Pf. 502.
info@nane.hu

A honlap a Norvég Civil Támogatási Alap támogatásával készült.