A gyakorlat célja
Empátia és a szolidaritás fejlesztése, az értő figyelem megtapasztalása és gyakorlása
Ajánlott célcsoport
- 12+ korosztály, lányok és fiúk
Időtartam
- 20 perc
Eszközök, igények
- tábla / whiteboard
A feladat arra szolgál, hogy a résztvevők kipróbálják, milyen értő figyelmet adni és kapni. Ez a fajta figyelem és kommunikáció a hétköznapi életben elég ritka, ugyanakkor nagyon fontos, amikor valaki nincs jól, bajban van, vagy segítséget kér.
A facilitátorok kérdezzék meg a résztvevőket, hogy tudják-e, mi az az értő figyelem.
Milyen érzés lehet, amikor valaki ezt tapasztalja, miért lehet ez fontos?
Ezután közösen ötleteljenek arról, hogy hogyan lehet szavak nélkül kifejezni, hogy figyelnek valakire. A facilitátorok írják fel az ötleteket a táblára.
A gyakorlat második fele az értő figyelem gyakorlásáról fog szólni.
A résztvevők alkossanak párokat. Mindenki idézze fel egy problémáját, (lehetőleg ne a legsúlyosabbat), vagy valamit, ami rosszul esett neki, nehézséget okozott, és szívesen elmesélné. Egyezzenek meg, ki beszél először, és ki lesz a hallgató fél.
A mesélőnek két perce van elmondani a történetet. A párjának csak hallgatnia kell. Szavak nélkül, hangok (hümmögés), arckifejezés, gesztusok, testtartás segítségével tudassák a másikkal, hogy figyelnek rá. Ne tegyenek fel kérdéseket, ne fogalmazzanak meg véleményt, javaslatokat.
Ezután cseréljenek szerepet. Miután mindenki mesélt és meghallgatott egy történetet, a résztvevők üljenek vissza a nagy körbe.
Kérdések a közös beszélgetéshez, a gyakorlat feldolgozásához:
Milyen volt számodra, hogy meghallgattak?
Milyen volt számodra odafigyelni?
Melyik szerep volt könnyebb/nehezebb? Mi volt benne könnyű/nehéz?
Miből érezted, hogy figyel rád a másik?
Mivel éreztetted, hogy figyelsz a másikra?