A gyakorlat célja
A szerelemmel kapcsolatos érzelmek megfogalmazása, tapasztalatszerzés a saját testi érzetekről, annak felismerése, mely érzések kellemesek, és melyek kellemetlenek
Ajánlott célcsoport
- 14+
Időtartam
- 25 perc
Eszközök, igények
- 2-3 db flipchart papír csoportonként
- Színes filcek
Ez a feladat a szerelemmel foglalkozik és azzal, hogy, miféle érzések kavarognak ilyenkor az emberben. Lesz szó jó, rossz és vegyes érzelmekről, és azokról az érzetekről is, melyeket a testben észlelhetőek – ilyen például a borzongás, a heves szívverés vagy az izzadás.
Első lépés:
A résztvevők alakítsanak 5–6 fős csoportokat. Minden csoport kap egy ember nagyságú papírt (ez elkészíthető például több flipchart papír összeragasztásával). Az lesz a feladat, hogy a csoportból egy fiú vagy egy lány feküdjön le a papírra, a többiek pedig rajzolják meg az illető körvonalát.
Miután ezzel elkészültek a csoportok, kezdjék el közösen kiszínezni-kitölteni a körvonalat. Bármit rajzolhatnak vagy írhatnak a sziluettbe, ami a szerelemmel kapcsolatos, vagy azzal, milyen is szerelembe esni. Gondolhatnak érzésekre, szólásokra, bármire.
A következő kérdésekkel a facilitátorok adhatnak néhány ötletet a résztvevőknek:
Hogy érzed magad, mikor szerelmes vagy?
Milyen érzéseket kapcsolsz a szerelemhez?
A tested melyik részében érzed, hogy szerelmes vagy?
Milyen szerelemmel kapcsolatos szólásokat, kifejezéseket ismersz? (pl. „rózsaszín szemüvegen keresztül látja a világot“, „a szerelem vak“, „fél méterrel a föld fölött jár“, „egy férfi szívéhez a gyomrán át vezet az út“)
Ha van a résztvevők között olyan, akinek nem a magyar az anyanyelve, az dolgozhat az anyanyelvén is. Leírhatja például, hogyan mondják az ő nyelvén, hogy „szerelmes vagyok“, vagy milyen kifejezések és szólások léteznek a szülőhazájában a szerelemmel kapcsolatban.
Körülbelül 30 percet kapjanak résztvevőknek arra, hogy kitöltsétek a sziluettet, és megosszák egymással a gondolataikat. Miután végeztek, válasszanak ki a csoportból egy embert, aki majd bemutatja a képet a többi csoportnak.
Második lépés:
Mikor mindegyik csoport elkészült a képpel, a csoportok járják körbe a posztereket. Mindegyiknél álljanak meg, és sorban hallgassák meg, az adott sziluettet készítő alkotók értelmezését. Ha valakinek kérdése van, azt a bemutató után felteheti a készítőknek.
A facilitátorok korlátozzák a résztvevők hozzászólásait a kérdésekre, ne engedjék, hogy a résztvevők kritizálják, értékeljék egymás munkáit, csak értelmezzék azokat.