Skip to main content
Helpline

NANE segélyvonal

Nők és gyerekek elleni erőszak áldozatainak és segítőiknek

+36 80 505 101

 

Hétfő, kedd, csütörtök és péntek 18-22, kedd 8-12 és szerda 12-14 óra között


Jó, jobb, legjobb

A gyakorlat célja

Beszélgetés arról, mik azok a tulajdonságok, amiket az emberek általában nőiesnek és férfiasnak tartanak, annak felfedezése, hogy vannak tulajdonságok, amiket a társadalom kívánatosnak és nem kívánatosnak címkéz aszerint, hogy kinek mi a neme

Ajánlott célcsoport

  • 14+ korosztály, lányok és fiúk

Időtartam

  • 30 perc

Eszközök, igények

  • 2 csomag „Jó – jobb – legjobb” kártya
  • flipchart papírok
  • ragasztószalag, blutack

Ebben a gyakorlatban a résztvevők két csoportban dolgoznak 1-1 pakli kártyával. Minden kártyának van egy ellentétes párja, de fontos, hogy a facilitátorok összekeverve osszák ki őket, és hogy a feladat elején ez ne legyen egyértelmű.

A facilitátorok osszák a résztvevőket két csoportra és adjanak mindkét csoportnak 1 flipchart papírt és 1 pakli kártyát, illetve bluetacket a ragasztáshoz.

Az egyik csoport ossza két felé a kártyákon olvasható tulajdonságokat, aszerint, hogy szerintük azok inkább feminin, nőiesnek tartott vagy inkább maszkulin, férfiasnak tartott tulajdonságok, majd a flipchartot osszák fel két részre és ragasszák fel a kártyákat.

A másik csoport tegyen ugyanígy a kártyákkal, de ők aszerint csoportosítsák őket, hogy azokon általában inkább pozitívnak vagy negatívnak tartott tulajdonságok olvashatóak. Ők is ragasszák fel a kártyákat.

Próbáljanak meg gyorsan, az első megérzésükre hallgatva dönteni arról, hogy hova helyezik el a kártyákat. Ha valamelyik kártyáról nem sikerül dönteniük, azt tegyék középre.

Miután mindkét csoport végzett, mutassák meg egymásnak a flipchartokat és olvassák fel, melyik kártyák, hová sorolták.

A facilitátorok kérjék meg a csoportot, akik a feminin/maszkulin felosztást csinálták, hogy írják oda a kártyák mellé, hogy a másik csoport szerint melyik volt pozitív és melyik negatív tulajdonság, akik pedig a pozitív/negatív felosztást csinálták, azt hogy társaik szerint melyik feminin és melyik maszkulin tulajdonság.

Ezután a következő kérdések mentén érdemes közösen beszélgetni a feladatról:

Milyennek találtátok ezt a feladatot?
Mit gondoltok a végeredményről?
Mit gondoltok a társadalom által meghatározott feminin és maszkulin tulajdonságokról?
Szerintetek, hogyan tanuljuk meg ezeket a szerepeket?
Van olyan, amit felismersz magadban, vagy az ismerőseidben?
Szerintetek a nemi szerepek, hogyan határozzák meg azt, ahogyan ítélkezünk egymásról?

IRATKOZZ FEL!

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy első kézből értesülj híreinkről, tevékenységeinkről.

TÁMOGATÁS

Csatlakozz a NANE támogatói köréhez, légy részese te is áldozatsegítő munkánknak!