A gyakorlat célja
Annak megértése, hogy milyen hatásai vannak a gyerekkori nemi szocializációnak, hogyan tanítják a lányokat és fiúkat a hagyományos nemi szerepek szerinti viselkedésre és önkifejezésre
Ajánlott célcsoport
- 12+ korosztály, lányok és fiúk
Időtartam
- 30 perc
Eszközök, igények
- flipchart papír
- filcek
Ennek a gyakorlatnak a középpontjában azok az üzenetek állnak, amelyeket az emberek életük során arról kapnak, milyennek kell lennie egy lánynak/nőnek, illetve fiúnak/férfinak. Mi az, amit magunk körül láttunk, amit normálisnak tartunk?
A facilitátorok kérjék meg a résztvevőket, hogy kicsit csukják be a szemüket, majd olvassák fel az alábbi kérdéseket úgy, hogy legyen elég idő átgondolni őket:
Gyerekkorodban mit mondtak a körülötted élő felnőttek a nőkről, lányokról?
Mit mondtak a fiúkról, férfiakról?
Mit mondtak arról, hogy hogyan kell viselkednie egy lánynak és hogyan egy fiúnak?
Gyerekkorodban mik számítottak fiús és lányos játéknak, viselkedésnek?
Milyenek voltak a mesékben a fiú és lány szereplők?
Milyen ruhái voltak a fiúknak és lányonak?
Miben kellett segíteni a lányoknak és a fiúknak otthon?
Az iskolában a tanárok mit várnak el a fiúktól és lányoktól?
Mit hallottál arról, milyen az “igazi nő” és “igazi férfi”? Mi az, ami a könyvekből vagy filmekből megmaradt benned ezzel kapcsolatban?
Ismersz-e olyat, aki nem felel meg ezeknek az ideáloknak, a hagyományos nemi szerepeknek? Hogyan reagál rá a környezete?
Mit hallottál arról, hogy a szerelemben, párkapcsolatokban mi a nők és férfiak szerepe? Ha volt már párkapcsolatod, mit érzékeltél ebből?
Mi számít férfias és nőies munkának, foglalkozásnak?
Egy családban mi a nő és mi a férfi dolga?
Milyen kép alakult ki benned az idős férfiakról és idős nőkről?
Miután a facilitátorok felolvasták a kérdéseket, osszák a résztvevőket 4-5 fős csoportokba. A csoportok kapjanak egy-egy flipchart papírt és filceket. A papírokra a csoportok rajzoljanak egy-egy egyenest, ami idővonalként az emberek életét fogja jelképezni. Írják fel erre az egyenesre az élet különböző szakaszait a születéstől az időskorig, majd írják fel az egyenes mentén, hogy milyen jellemzők, jellegzetességek jutnak eszükbe a lányokra és fiúkra, nőkre és férfiakra vonatkozóan. Melyik életszakaszban milyen elvárásokkal szembesülnek a nők és férfiak?
Kérdések a lezáró, közös beszélgetéshez:
Milyen volt ez a gyakorlat? Milyen érzéseitek voltak?
Mit gondoltok, igazságos vagy igazságtalan, hogy a nemünk miatt különbözően kezelnek minket, különböző elvárásokkal szembesülünk?
Mit gondoltok, meg lehet felelni ezeknek az elvárásoknak?
Mi történik, ha valaki nem felel meg nekik?
Milyen összefüggés lehet a nemi szerepek és a párkapcsolati erőszak között?