Helpline

NANE segélyvonal

Nők és gyerekek elleni erőszak áldozatainak és segítőiknek

+36 80 505 101

 

Hétfő, kedd, csütörtök és péntek 18-22 óra és szerda 12-14 óra között

Figyelmesen hallgatni

A gyakorlat célja

Az értő figyelem megtapasztalása és gyakorlása, empátia és szolidaritás fejlesztés

Ajánlott célcsoport

  • 12+ korosztály, lányok és fiúk

Időtartam

  • 20 perc

Eszközök, igények

  • tábla / whiteboard

A feladat arra szolgál, hogy a résztvevők kipróbálják az értő figyelmet adni és kapni. Ez a fajta figyelem és kommunikáció a hétköznapi életben elég ritka, ugyanakkor nagyon fontos, amikor valaki nincs jól, bajban van, vagy segítséget kér. 

Kérdezzük meg a résztvevőket, hogy tudják-e, mi az az értő figyelem, és hogy szerintük milyen érzés lehet, amikor valaki ezt tapasztalja, miért lehet ez fontos. Az ötleteket hangosítsuk ki. Ez után ötleteljünk közösen arról, hogy hogyan lehet szavak nélkül kifejezni, hogy figyelünk valakire. Az ötleteket is írjuk fel a táblára. 

Mondjuk el a résztvevőknek, hogy most gyakorolni fogjuk az értő figyelmet. Kérjük meg őket, hogy alkossanak párokat. Mindenki idézze fel egy problémáját, (lehetőleg ne a legsúlyosabbat), vagy valamit, ami rosszul esett neki, nehézséget okozott, és szívesen elmesélné. Egyezzenek meg, ki beszél először, és ki hallgatja. A mesélőnek két perce van elmondani a történetet. A párjának csak hallgatnia kell. Kérjük meg a résztvevőket, hogy tényleg szavak nélkül, hangok (hümmögés), arckifejezés, gesztusok, testtartás segítségével tudassák a másikkal, hogy figyelnek rá. Ne tegyenek fel kérdéseket, ne fogalmazzanak meg véleményt, javaslatokat. Azután szerepet cseréltek. Miután mindenki mesélt és meghallgatott egy történetet, közösen beszélgessünk: 

Kérdések a feldolgozáshoz:
Milyen volt számodra, hogy meghallgattak?
Milyen volt számodra odafigyelni?
Melyik szerep volt könnyebb/nehezebb? Mi volt benne könnyű/nehéz?
Miből érezted, hogy figyel rád a másik?
Mivel éreztetted, hogy figyelsz a másikra?

1447 Budapest, Pf. 502.
info@nane.hu

A honlap a Norvég Civil Támogatási Alap támogatásával készült.