Helpline

NANE segélyvonal

Nők és gyerekek elleni erőszak áldozatainak és segítőiknek

+36 80 505 101

 

Hétfő, kedd, csütörtök és péntek 18-22 óra és szerda 12-14 óra között

Jó, jobb, legjobb

A gyakorlat célja

Vannak tulajdonságok, amiket a társadalom kívánatosnak és nem kívánatosnak címkéz aszerint, hogy kinek mi a neme. Ezeket a társadalmilag konstruált szerepeket sokszor teljesen természetesnek tekintjük. Gondoljuk át közösen, mik azok a tulajdonságok, amiket nőiesnek, és mik azok, amiket férfiasnak címkézünk? Milyen értékeket társítunk ezekhez?

Ajánlott célcsoport

  • 14+ korosztály, lányok és fiúk

Időtartam

  • 30 perc

Eszközök, igények

  • 2 csomag „Jó – jobb – legjobb” kártya
  • flipchart papírok
  • ragasztószalag, blutack

Ebben a gyakorlatban a résztvevők két csoportban fognak dolgozni 1-1 csomag kártyával. Minden kártyának van egy ellentétes párja, de összekeverve osszuk ki őket, hogy a feladat elején ez ne legyen egyértelmű. 

Osszuk a résztvevőket két csoportra és adjunk mindkét csoportnak 2-2 flipchart papírt és 1 csomag kártyát, illetve gyurmaragasztót (bluetacket) a ragasztáshoz. Az egyik csoport ossza két felé a kártyákon olvasható tulajdonságokat, aszerint, hogy szerintük azok inkább feminin, nőiesnek tartott vagy inkább maszkulin, férfiasnak tartott tulajdonságok, majd ragasszák fel őket 1-1 flipchartra. A másik csoport tegyen ugyanígy a kártyákkal, de aszerint csoportosítsa őket, hogy azokon általában inkább pozitívnak és negatívnak tartott tulajdonságok olvashatóak. Ők is ragasszák fel a kártyákat.

Próbáljanak meg gyorsan, az első megérzésre hallgatva dönteni. Ha valamelyik kártyáról nem sikerül dönteniük, azt tegyék középre. Miután mindkét csoport végzett, olvassák fel egymásnak, hogy melyiket hová tették.

Kérjük meg a csoportot, akik a feminin/maszkulin felosztást csinálta, hogy miközben a másik csoport olvas, írják oda a kártyák mellé, hogy melyik pozitív, melyik negatív tulajdonság (+ és – jelekkel).
Ezután, miközben az első csoport olvas, a másik csoport írja fel a pozitívnak és negatívnak ítélt tulajdonságok mellé, hogy társaik szerint melyik feminin és melyik maszkulin tulajdonság. (♂ és ♀ jelekkel)

A következő kérdések mentén beszéljünk közösen a feladatról:

Milyennek találtátok ezt a feladatot?
Mit gondoltok a végeredményről?
Mit gondoltok a társadalom által meghatározott feminin és maszkulin tulajdonságokról?
Szerintetek, hogyan tanuljuk meg ezeket a szerepeket?
Van olyan, amit felismersz magadban, vagy az ismerőseidben?
Szerintetek a nemi szerepek, hogyan határozzák meg azt, ahogyan ítélkezünk egymásról?

1447 Budapest, Pf. 502.
info@nane.hu

A honlap a Norvég Civil Támogatási Alap támogatásával készült.