Helpline

NANE segélyvonal

Nők és gyerekek elleni erőszak áldozatainak és segítőiknek

+36 80 505 101

 

Hétfő, kedd, csütörtök és péntek 18-22 óra és szerda 12-14 óra között

A gyakorlat célja

A düh és agresszió pozitív kezelésének támogatása

Ajánlott célcsoport

  • 12+ korosztály, különösen ajánlott lánycsoportokban

Időtartam

  • 20 perc

Eszközök, igények

A düh sokszor negatív megítélést kap, mivel sokan nem erőszakmentes módon fejezik ki a dühüket. A düh azonban nagyon pozitív érzés is lehet, hajtóerőként szolgálhat, hozzájárulhat pozitív változások beindulásához az életben, illetve az önvédelemnek is egy fontos érzése: azt jelzi, hogy határátlépés, a határok megsértése történt.
 

A résztvevők álljanak úgy fel, hogy mindenkinek legyen elég helye maga körül: egy méterre álljon a szomszédjától. 

A gyakorlat első részében a résztvevők közösen fogják gyakorolni a kiabálást. Álljanak körbe, fogják meg egymás kezét és vegyenek együtt mély levegőt. Belégzésnél a karokat emeljék a fejük fölé, kilégzésnél engedjék le. A harmadik kilégzésnél mindenki egyszerre kiáltson, először halkan, majd egyre hangosabban, összesen négyszer. A kiabálások között mindig vegyenek 3 nagy levegőt. A legutolsó kiabálásba mindenki adjon bele annyi erőt, amennyit csak tud. A csoport így megtapasztalhatja az egységes erő érzését.

A gyakorlat második részében mindenki egyedül kiabálhat. A facilitátorok felajánlhatják, hogy elkezdik a gyakorlatot, de előtte magyarázzák el, mi fog történni: első lépésként mindenki forduljon oda a mellette állóhoz, és kérjen engedélyt, hogy a gyakorlat során kiabálhasson vele. Kérdezzék meg: „Megmutathatom neked a dühömet?“

Ha mindenki beleegyezett, akkor az egyik facilitátorok felveszi a szemkontaktust a tőle balra állóval, és kiabál egy nagyot. Eközben egymás szemébe is nézhetnek. A bal oldali szomszéd meghallgatja a dühös kiáltást, aztán a tőle balra álló szomszédjának a szemébe néz, és és továbbadja neki a kiáltást. 

A kiáltókör után mindenki üljön vissza a helyére egy közös beszélgetéshez az élményeikről.

Kérdések a feldolgozáshoz:

Milyen érzés volt kiabálni?
Milyen érzés volt, hogy rátok kiabáltak?
Mit gondoltok, a kiabálás és a hangoskodás vajon erőszak?
Van csendes harag? Miről lehet felismerni? 

A gyakorlat 2 része külön-külön is használható. Az első rész jó lehet bemelegítésnek egy bátortalanabb csoporttal. A gyakorlat arra is alkalmas lehet, hogy a résztvevők levezessék a foglalkozás során kialakult feszültséget.

1447 Budapest, Pf. 502.
info@nane.hu

A honlap a Norvég Civil Támogatási Alap támogatásával készült.