Helpline

NANE segélyvonal

Nők és gyerekek elleni erőszak áldozatainak és segítőiknek

+36 80 505 101

 

Hétfő, kedd, csütörtök és péntek 18-22 óra és szerda 12-14 óra között

Mit tennék? – kommunikációs stílusok

A gyakorlat célja

Különbségek felfedezése az alárendelődő, agresszív, asszertív és passzív agresszív (manipulatív) kommunikáció között, beszélgetés arról, hogy milyen helyzetben melyiket érdemes használni

Ajánlott célcsoport

  • 12+ korosztály, lányok és fiúk

Időtartam

  • 60 perc

Eszközök, igények

  • “Mit tennék” feladatlap

1. rész – Feladatlap kitöltése

A facilitátorok mindenkinek osszanak ki egy „Mit tennék?” feladatlapot. A résztvevők a feladatlapon különböző helyzeteket és a helyzetekre adott válaszokat fognak olvasni, és az lesz a feladatuk, hogy állítsák sorrendbe a négy reakciót aszerint, hogy ők melyiket gondolják a legjobbnak.

Írjanak 1-est amellé, amelyik szerintük a legjobb, 4-est pedig amellé, amelyik a legkevésbé jó. Mindenki önállóan töltse ki a feladatlapot.

2. rész – Passzív, agresszív vagy asszertív?

A facilitátorok röviden magyarázzák el a résztvevőknek, hogy mi jellemző a különböző kommunikációs stílusokra egy példán keresztül:

Tovább olvasom
“Egy jó ismerősöd arra kér, hogy oszd meg vele az ebédedet, mert neki nincs, otthon felejtette, és nincs pénze sem. Neked is szükséged van az ebédre, nem szívesen adnád neki oda.

Az alárendelődő stílusnál a másik igényeit helyezed előtérbe. A példában szereplő helyzetben ilyenkor átadod neki az ebédet, és a saját étkezésedet valahogy máshogy oldod meg.

Az asszertív stílusnál a magad igényeit helyezed előtérbe, de közben tiszteletben tartod a másikat, figyelsz rá, hogy ne bántsd meg. A példában szereplő helyzetben ilyenkor megmondhatod neki, hogy sajnálod, de neked is szükséged van az ebédedre, ezért nem szívesen adnád oda. Esetleg felajánlhatod, hogy adsz kölcsön pénzt neki, hogy tudjon venni magának valamit.

Az agresszív stílusnál is a magad igényeit helyezed előtérbe, de közben nem figyelsz arra, hogy a másikat ne bántsd meg, vagy kifejezetten bántó szándékod is lehet irányában. A példahelyzetben rosszindulatú megjegyzéseket teszel arra, hogy hogyan lehet ennyire ostoba, hogy otthon hagyta az ebédjét, vagy hogy hogyan képzelte, hogy te majd odaadod neki.

A passzív agresszív/manipulatív stílusnál a saját igényeidet próbálod képviselni, de nem nyílt, hanem rejtett módon, ezért a másiknak nehéz lehet dekódolni, hogy valójában mit gondolsz, mit szeretnél. Például azt mondod, hogy nagyon rossz lett az étel, ezért jobban jár a másik, ha nem kéri. Vagy azt hazudod, hogy igazából már meg is romlott, és titokban eszed meg. Esetleg megígéred, hogy szívesen adsz belőle, de mielőtt ez megtörténhetne, “véletlenül” befalod az egészet.”

Elméletben az asszertív kommunikációs stílus a legjobb, de valójában nem minden helyzetben működik, és vannak olyan, helyzetek, hogy célravezetőbb egy másik kommunikációs stílus használata. A manipulatív stílusnak rossz híre van, ugyanakkor fontos tudni, hogy sokszor a hatalommal nem rendelkező embereknek ez az egyetlen módja a saját igényeik valamifajta képviseletének, mivel nyílt kéréseikre, kommunikációjukra rosszul reagál az elnyomó környezet. 

Miután mindenkinek világos, hogy melyik stílust mi jellemez, a résztvevők alkossanak csoportokat és közösen beszéljék meg, hogy a feladatlapon a kérdésekre adott 4 reakció közül, melyik az inkább asszertív, agresszív, passzív és melyik az inkább passzív agresszív (manipulatív). Ha valamiről nem tudják eldönteni, hogy melyik kommunikációs stílushoz tartozik, azt is írják fel a feladatlapra.

Kérdések a feldolgozáshoz:

Mennyire volt nehéz megállapítani, hogy milyen stílusba tartozik az adott reakció?
Volt-e amiben nem értettetek egyet? Miben?
Mit gondoltok, mennyire tiszták ezek a stílusok?
Mit gondoltok, van-e amit inkább a férfiakkal társítunk, illetve van-e amit a nőkkel?  Mit gondoltok erről? Mennyire igaz? Mennyire igazságos?
Mit gondoltok, hogyan lehet növelni a kommunikációval kapcsolatos tudatosságot?

3. rész – Szerepjáték

A feladat utolsó részében szerepjáték formájában a résztvevők kipróbálhatják, hogyan működnek a különböző kommunikációs stílusok a gyakorlatban.
A résztvevők alkossanak csoportokat, minden csoport egy-egy szituációval fog dolgozni.
A szituációkat javasolhatnak a facilitátorok, de a csoportok közösen is kitalálhatják őket.
A választott szituációkra találjanak ki együtt alárendelődő, agresszív, asszertív és passzív agresszív reakciót. Ha készen vannak, játsszák el a szituációt a kedvenc reakciójukkal, a többiek pedig próbálják kitalálni, hogy melyik stílus lehet.

Ötletek szituációkra:

El akarsz menni egy kórusba énekelni, de a barátaid cikiznek miatta.
Hosszú ideje sorban állsz, erre valaki beáll eléd a sorba.
A barátod/barátnőd azt akarja, hogy aludj nála, mert a szülei nem lesznek otthon, de te nem szeretnél.
A nővéred kölcsönkéri a telefonodat, hogy felhívjon valakit. Már nagyon régóta beszél, de te is el akarsz intézni egy fontos hívást.
A tanárod kijavította a dolgozatodat, de valamit hibásan javított ki.

1447 Budapest, Pf. 502.
info@nane.hu

A honlap a Norvég Civil Támogatási Alap támogatásával készült.