Milyen tudással rendelkeznek a tanárok a fiatalokat érintő nemi alapú (online) erőszakról?

Összesen 1028 (magyar, spanyol, szerb és horvát) tanár osztotta meg véleményét és tapasztalatait a fiatalok párkapcsolataiban megjelenő online és nemi alapú erőszakról.

Nemi szerepekkel kapcsolatos megkülönböztető elvárások fiatalokkal szemben

Az elvárások hasonlóak voltak minden országban

1

A tanárok véleménye és attitűdje a nemi alapú erőszakkal és online nemi alapú erőszakkal kapcsolatban

– többségében nem áldozathibáztatók

– tudatosságot mutatnak a bántalmazó kapcsolatok dinamikáját illetően

– bizonytalanok abban, hogy a diákok elegendő mértékben bíznak-e bennük ahhoz, hogy segítséget kérjenek

Időnként jogos, ha egy fiú megüti a barátnőjét.

EGYETÉRT

BIZONYTALAN

NEM ÉRT EGYET

Könnyű szakítani egy bántalmazó párkapcsolatban.

EGYETÉRT

BIZONYTALAN

NEM ÉRT EGYET

A diákok kellően megbíznak a tanárokban és egyéb iskolai alkalmazottakban ahhoz, hogy tőlük kérjenek segítséget, ha erőszakot tapasztalnak a párkapcsolatukban.

EGYETÉRT

BIZONYTALAN

NEM ÉRT EGYET

A lányok ugyanolyan erőszakosak, mint a fiúk.

EGYETÉRT

BIZONYTALAN

NEM ÉRT EGYET

2.

Tudatosság a problémával kapcsolatban

A tanárok, akik szerint a kamaszkori párkapcsolati erőszak komoly probléma a diákjaik között.

HU

ES

SR

CRO

Van szó az iskolában a fiatalok közötti párkapcsolati erőszakról?

A TANÁROK SZAKMAI SZEMPONTBÓL BESZÉLNEK RÓLA

A TANÁROK INFORMÁLIS KERETEK KÖZÖTT BESZÉLNEK RÓLA

BESZÉDTÉMA A TANÁROK ÉS DIÁKOK KÖZÖTT

SZÓBA KERÜL A SZÜLŐKKEL

Az iskolában a tanárok gyakrabban értesülnek lányok ellen elkövetett párkapcsolati erőszakról, mint fiúk ellen elkövetettről.

LÁNY ÁLDOZATOK

fizikai bántalmazás

lelki bántalmazás

szexuális bántalmazás

Az iskolában a tanárok gyakrabban értesülnek lányok ellen elkövetett párkapcsolati erőszakról, mint fiúk ellen elkövetettről.

FIÚ ÁLDOZATOK

fizikai bántalmazás

lelki bántalmazás

szexuális bántalmazás

A tanárok értesülései alapján a lány tanulók gyakrabban esnek áldozatául online szexuális és nemi alapú párkapcsolati erőszaknak

Pletykákat terjesztettek róla mobilon/ e-mailen/közösségi médián keresztül
Videót készítettek róla és terjesztették a barátaik között anélkül, hogy ő beleegyezett volna
Annyira elárasztottak üzenetekkel, hogy nem érezte biztonságban magát, félt.
Fenyegető üzeneteket küldtek neki
Megfélemlítették, amikor nem válaszolt a telefonhívásokra/ sms-ekre
Olyan képeket tettek róla közzé online, amelyek számára kínosak voltak

A tanárok szerint milyen hatással volt a diákra az ellene elkövetett online nemi alapú erőszak?

Komolyan vette és nagyon felzaklatta
Nem vette komolyan, viccet csinált belőle
A tanár nem tudta megítélni
3.

A tanárok megélése a saját segítői kompetenciájukról

FIZIKAI ERŐSZAK ESETÉN

LELKI ERŐSZAK ESETÉN

SZEXUÁLIS ERŐSZAK ESETÉN

ONLINE ERŐSZAK ESETÉN

A fiatalok ritkán fordulnak a tanárokhoz segítségért, amikor (online) párkapcsolati erőszak áldozataivá válnak. Azokban az esetekben, amikor a diákok segítséget kértek, több tanár számolt be segítséget kérő lányokról, mint fiúkról.

A tanárok, akik aktívan részt vesznek a kamaszkori párkapcsolati erőszak megelőzésében

HU

ES

SR

CRO

A TANÁROK IGÉNYEI

Ahhoz, hogy a tanárok hatékonyan kezeljék a kamaszok párkapcsolataiban megjelenő erőszakot, több támogatásra van szükségük:

A “Középiskolai tanárok ismeretei a fiatalokat érő online szexuális és nemi alapú párkapcsolati erőszakról” című nemzetközi beszámoló egy négy országban zajló kutatás eredményei alapján készült. A kutatást végző szervezetek: NANE Egyesület (Magyarország), Indera Alapítvány (Spanyolország), Autonóm Női Központ (Szerbia) és a CESI (Horvátország). A kutatás a „Mondhatok nemet.
A fiatalok, különösképp a lányok érdekérvényesítésének elősegítése az online szexuális és nemi alapú párkapcsolati erőszakkal szemben” nevű projekt része.